§1
- Rekrutacja do Szkoły Doktorskiej BioPlanet, zwanej dalej „szkołą doktorską”, odbywa się w drodze konkursu. Warunki i tryb rekrutacji zawarte w niniejszym regulaminie są zatwierdzane przez rady naukowe instytutów tworzących szkołę doktorską, zwanych dalej „instytutami”.
- Listy potencjalnych promotorów wraz z opisami proponowanej tematyki badawczej dostępne są na stronach internetowych instytutów i stronie szkoły doktorskiej. Przed złożeniem aplikacji kandydat powinien nawiązać kontakt z potencjalnym promotorem.
- Rekrutacja odbywa się na podstawie ogłoszenia o konkursie dla kandydatów do Szkoły Doktorskiej BioPlanet. Każdy z instytutów przeprowadza rekrutację indywidualnie, w dyscyplinie, którą reprezentuje.
- Do szkoły doktorskiej może być przyjęta osoba, która posiada tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny lub posiada dyplom, o którym mowa w art. 326 ust. 2 pkt 2 lub art. 327 ust. 2 ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce z dnia 20 lipca 2018 r., zwanej dalej „ustawą”, dający prawo do ubiegania się o nadanie stopnia doktora w państwie, w którego systemie szkolnictwa wyższego działa uczelnia, która go wydała.
- W wyjątkowych przypadkach, do szkoły doktorskiej może być przyjęta osoba, o której mowa w art. 186 ust. 2 ustawy lub osoba będąca beneficjentem programu „Diamentowy Grant”.
- W konkursie może wziąć udział osoba nieposiadająca kwalifikacji opisanych w ust. 4, jednak musi je uzyskać przed rozpoczęciem kształcenia w szkole doktorskiej.
- Zgłoszenia kandydatur do szkoły doktorskiej są przyjmowane przez poszczególne instytuty w trybie wskazanym w ogłoszeniu o konkursie dla kandydatów do Szkoły Doktorskiej BioPlanet.
§2
W procesie rekrutacji wymagane są następujące dokumenty:
- Wniosek o przyjęcie do szkoły doktorskiej wraz ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby postępowania rekrutacyjnego oraz oświadczeniem o zapoznaniu się z niniejszym regulaminem. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
- Odpis dyplomu ukończenia studiów bądź zaświadczenie o ich ukończeniu. W przypadku, gdy kandydat nie dysponuje ww. dokumentami, ma obowiązek dostarczyć je przed rozpoczęciem kształcenia w szkole doktorskiej.
- Życiorys zawierający przebieg dotychczasowego kształcenia, zatrudnienia i pracy naukowej wraz listą publikacji oraz krótkim opisem osiągnięć naukowych zawierającym w szczególności informacje o udziale w konferencjach, warsztatach, szkoleniach i stażach naukowych, udziale w projektach badawczych, zaangażowaniu w towarzystwach i kołach naukowych, przyznanych wyróżnieniach i stypendiach naukowych.
- Certyfikaty lub inne dokumenty świadczące o stopniu znajomości języka angielskiego, jeżeli kandydat nimi dysponuje.
- Opinia pracownika naukowego lub nauczyciela akademickiego, posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora, na temat kandydata i jego dotychczasowej aktywności naukowej. Zamiast dołączania opinii można wskazać osobę będącą pracownikiem naukowym lub nauczycielem akademickim i posiadającą co najmniej stopień naukowy doktora, od której Komisja Rekrutacyjna może samodzielnie uzyskać taką opinię
§3
- Decyzję w sprawie przyjęcia kandydata do szkoły doktorskiej, na podstawie rekomendacji komisji rekrutacyjnej, podejmuje dyrektor instytutu, do którego został skierowany wniosek kandydata.
- Komisje rekrutacyjne, są powoływane przez dyrektorów instytutów. Przewodniczącym komisji rekrutacyjnej jest koordynator kierujący szkołą doktorską w danym instytucie. W uzasadnionych przypadkach przewodniczącym komisji może być inna osoba wyznaczona przez dyrektora instytutu. Poza koordynatorem w skład komisji wchodzi co najmniej dwóch pracowników naukowych posiadających co najmniej stopień doktora, będących pracownikami danego instytutu. Do udziału w pracach komisji rekrutacyjnej może zostać włączony potencjalny promotor z prawem głosu.
- Ogłoszenia o prowadzonej rekrutacji podawane są do informacji publicznej poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń i opublikowanie na stronie internetowej danego instytutu oraz na stronie szkoły doktorskiej, na co najmniej miesiąc przed terminem składania wniosków o przyjęcie do szkoły doktorskiej.
- Ogłoszenie o rekrutacji zawiera co najmniej:
-
- a) informację o proponowanej tematyce i potencjalnych promotorach pracy doktorskiej;
-
- b) informację o limicie dostępnych miejsc;
-
- c) informację o możliwości wskazania własnego tematu badawczego po uzgodnieniu z potencjalnym promotorem;
-
- d) termin rozpoczęcia i zakończenia przyjmowania zgłoszeń;
-
- e) informacje o miejscu i sposobie rejestracji/składania dokumentów;
-
- f) wymagania formalne dla kandydatów;
-
- g) opis kryteriów, którymi komisja rekrutacyjna będzie kierować się przy rekrutacji;
-
- h) termin ostatecznego rozstrzygnięcia konkursu;
-
- i) informację o procedurze odwoławczej w procesie rekrutacji.
-
§4
- Rekrutacja przebiega w dwóch etapach.
- W pierwszym etapie koordynator dokonuje formalnej oceny złożonych dokumentów. W przypadku aplikacji niespełniających wymogów formalnych zawartych w §2, kandydaci wzywani są do uzupełnienia braków w ciągu siedmiu dni. Wnioski nie spełniające wymogów formalnych zostaną odrzucone z postępowania, o czym kandydaci zostaną poinformowani.
- W drugim etapie komisja rekrutacyjna ocenia złożone wnioski uwzględniając osiągnięcia i doświadczenie naukowe kandydata oraz zaprasza na rozmowę kwalifikacyjną wybranych kandydatów (nie więcej niż 5 osób do danego tematu). Podczas rozmowy kwalifikacyjnej, która może odbywać się w języku angielskim, kandydaci proszeni są o krótką (ok. 5 min.) prezentację na temat swoich dotychczasowych badań. W przypadku wyboru własnego tematu badawczego kandydat przedstawia założenia (do 10 min.) proponowanej do realizacji rozprawy doktorskiej.
- W drugim etapie oceny komisja rekrutacyjna ocenia:
- osiągnięcia i doświadczenie naukowe kandydata w oparciu o publikacje naukowe i popularnonaukowe, nagrody i wyróżnienia wynikające z prowadzenia badań naukowych lub działalności studenckiej, stypendia naukowe, udział w konferencjach, warsztatach, szkoleniach i stażach naukowych, udział w projektach badawczych, zaangażowanie w towarzystwach i kołach naukowych, biorąc pod uwagę wszystkie przedłożone dokumenty (0-10 pkt.);
- wiedzę kandydata w zakresie dyscypliny reprezentowanej przez dany instytut (0-5 pkt.);
- znajomość tematyki planowanych badań związanych z rozprawą doktorską (0-5 pkt.);
- motywację i predyspozycje do prowadzenia pracy naukowej, w szczególności w oparciu o prezentację tematyki pracy magisterskiej i przyszłej pracy doktorskiej, umiejętności merytorycznej wypowiedzi i komunikacji, logicznego formułowania wypowiedzi (umiejętność argumentacji i poprawne posługiwanie się kategoriami naukowymi w obrębie dyscypliny naukowej z jaką wiąże się wybrana przez kandydata specjalność (0-5 pkt.).
- Znajomość języka angielskiego potwierdzona certyfikatem lub wykazana w rozmowie kwalifikacyjnej stanowi warunek niezbędny do przyjęcia do szkoły
- Komisja rekrutacyjna sporządza protokół z każdego posiedzenia.
- Osoby, które uzyskały w sumie nie więcej niż 10 punktów nie mogą zostać przyjęte do szkoły doktorskiej. W przypadku, gdy żaden z kandydatów nie uzyskał w sumie więcej niż 10 punktów, termin przyjmowania zgłoszeń może zostać przedłużony.
- Wyniki postępowania rekrutacyjnego są jawne.
- Właściwy Instytut informuje kandydatów o wynikach rekrutacji w ciągu 14 dni od daty rozmowy kwalifikacyjnej ogłaszając tę informację w BIP instytutu oraz na stronie www Szkoły Doktorskiej BioPlanet.
- Od decyzji komisji rekrutacyjnej zainteresowanemu przysługuje prawo do odwołania się do dyrektora właściwego instytutu w terminie 7 dni od daty ogłoszenia wyników rekrutacji. Podstawą odwołania może być wyłącznie naruszenie warunków lub trybu rekrutacji określonych w niniejszym regulaminie. Decyzja dyrektora jest ostateczna.
§5
- Rekrutacja do Szkoły Doktorskiej BioPlanet może także odbywać się łącznie z rekrutacją kandydatów na doktorantów do projektu finansowanego przez instytucje zewnętrzne (NCN, NCBiR, Fundację Nauki Polskiej, itp.), którego beneficjentem jest jeden z instytutów tworzących szkołę doktorską.
- W przypadku, jeśli rekrutacja do szkoły doktorskiej jest połączona z rekrutacją do projektu, wymogi formalne dla kandydata do szkoły doktorskiej są, w razie potrzeby, poszerzone o wymogi wynikające z regulaminu danej instytucji finansującej.
- Rekrutacja połączona z rekrutacją do projektu może być prowadzona przez komisję konkursową powoływaną w instytucie będącym beneficjentem projektu według zasad instytucji finansującej. Koordynator szkoły doktorskiej w danym instytucie jest członkiem komisji konkursowej.
- W ogłoszeniu o konkursie do projektu powinna znaleźć się informacja o rekrutacji łącznej do projektu i do Szkoły Doktorskiej BioPlanet, a kandydat powinien złożyć także komplet dokumentów określonych w 2 niniejszego Regulaminu.
- Po przeprowadzeniu rekrutacji łącznej, koordynator instytutu będącego beneficjentem projektu informuje kierownika szkoły doktorskiej BioPlanet o wyniku rekrutacji i przekazuje mu stosowną dokumentację przyjętej osoby.
- Wpis osoby przyjętej do projektu na listę doktorantów następuje z chwilą dokonania przez kierownika szkoły doktorskiej BioPlanet pozytywnej weryfikacji spełniania przez tę osobę wymogów przyjęcia do szkoły doktorskiej.
- Pozostałe zasady rekrutacji określone w paragrafach od 1 do 4 stosuje się przy rekrutacji połączonej z rekrutacją do projektu odpowiednio.